Overvallen plegen & Regels
Hieronder een overzicht van mogelijke overvallen die gepleegd kunnen worden in Metro Stad. Het plegen van overvallen zal niet zonder risicos zijn. Wees hier dan ook goed op voorbereid.
Algemene Informatie
- Alle APV regels zullen hieronder ook van toepassing zijn. Deze dienen dus ook ten alle tijden nagestreefd te worden.
- Zowel voor bovenwereld en onderwereld dienen scenarios zo realistisch mogelijk nagebootst te zijn. Bedenk jezelf of dit in het echt ook zal zijn.
- Wanneer de overheid aanwezig is bij een overval, mag er door andere groeperingen niet meer gecounterd worden. Met uitzondering van de groeperinsleden die zich buiten bevinden. Daarvoor blijft wel de APV gelden met betrekking tot rippen: zie apv/#artikel-16-rippen
Winkels
Een winkeltje overvallen is een snelle, maar risicovolle manier om wat geld buit te maken. Dit soort overvallen gebeuren meestal met slag- of stootwapens, zoals knuppels of breekijzers, omdat vuurwapens te veel aandacht trekken. De buit is hierdoor beperkt — je plundert hooguit de kassa en wat waardevolle spullen. In vergelijking met een kleine bankoverval levert het dus beduidend minder op, maar het is ook minder complex om uit te voeren.
Onderwereld
Wapen categorieën
Hoogste categorie wapens: Slag & Stoot
- Maximaal aan te koppelen groeperingsleden zijn 5 inclusief de leden die in de winkel staan
- Groeperingsleden die zich buiten bevinden, mogen geen schietwapens dragen. Zij dienen alleen voor afleiding te zorgen
Bovenwereld
Overheidsmedewerkers
- Een totaal van 4 agenten mogen deelnemen aan het scenario bij de winkel
- Een extra van 4 agenten mogen naderhand aankoppelen
Wie mogen er niet aankoppelen
- Het inzetten van een Zulu is niet toegestaan
- Het inzetten van DSI is niet toegestaan
Kleine Banken
Het overvallen van een kleine bank is een stap boven een winkeloverval, maar blijft relatief bescheiden qua risico en beloning. Enkel pistolen zijn toegestaan, wat betekent dat je tactisch moet handelen en de situatie snel onder controle moet krijgen. De buit bestaat meestal uit kassalades, kluizen met beperkte inhoud of geldpakketten. De beveiliging is licht, maar verwacht wel een snelle respons van de politie. Efficiëntie en een goede ontsnappingsroute maken hier het verschil.
Onderwereld
Wapen categorieën
Hoogste categorie wapens: Pistool & SMGs
- Maximaal aan te koppelen groeperingsleden zijn 10 inclusief de leden die in de kleine bank staan
- Groeperingsleden die zich buiten bevinden, mogen alleen pistolen en SMG's dragen
Bovenwereld
Overheidsmedewerkers
- Een totaal van 4 agenten mogen deelnemen aan het scenario bij de kleine bank
- Een extra van 8 agenten mogen naderhand aankoppelen
- Het inzetten van een Zulu is toegestaan
Wie mogen er niet aankoppelen
- Het inzetten van DSI is niet toegestaan
Grote Bank
Een overval op een grote bank is een serieuze operatie waarvoor je team zwaarbewapend moet zijn met volledig automatische wapens. Je staat tegenover stevige kluizen, gewapende beveiliging en een directe, grootschalige politie-inzet zodra het alarm afgaat. De buit kan oplopen tot enkele tonnen aan contant geld of waardevolle goederen — aanzienlijk meer dan bij kleinere overvallen, maar zeker geen miljoenen. Eén fout en je zit diep in de problemen. Voorbereiding, teamwork en vuurkracht zijn cruciaal om hier levend en succesvol uit te komen.
Onderwereld
Wapen categorieën
Hoogste categorie wapens: Volledig Automatische Geweren
- Maximaal aan te koppelen groeperingsleden zijn 15 inclusief de leden die in de grote bank staan
- Groeperingsleden die zich buiten bevinden, mogen elk soort wapen dragen
Bovenwereld
Overheidsmedewerkers
- Een totaal van 10 agenten mogen deelnemen aan het scenario bij de winkel
- Een extra van 10 agenten mogen naderhand aankoppelen
- Het inzetten van een Zulu is toegestaan
- Het inzetten van DSI is toegestaan
Life Invader
Bij een overval op Lifeinvader draait alles om snelheid, technologie en vuurkracht. Je gebruikt volledig automatische wapens om snel toegang af te dwingen tot kantoren of serverruimtes. Het doel is niet geld, maar gevoelige data, hardware of digitale toegang waarmee veel verdiend kan worden op de zwarte markt. De locatie is minder zwaar beveiligd dan een bank, maar vertrouwt op high-tech beveiligingssystemen. Snel in, snel uit is hier de sleutel.
Onderwereld
Wapen categorieën
Hoogste categorie wapens: Volledig Automatische Geweren
- Maximaal aan te koppelen groeperingsleden zijn 20 inclusief de leden die in Life Invader staan
- Groeperingsleden die zich buiten bevinden, mogen elk soort wapen dragen
Bovenwereld
Overheidsmedewerkers
- Een totaal van 10 agenten mogen deelnemen aan het scenario bij de winkel
- Een extra van 10 agenten mogen naderhand aankoppelen
- Het inzetten van een Zulu is toegestaan
- Het inzetten van DSI is toegestaan
Humane Labs
Een aanval op Humane Labs is een high-risk operatie waarvoor zware wapens noodzakelijk zijn. Alleen volledig automatische wapens zijn toegestaan om je een weg te banen door de zwaar beveiligde faciliteit. Het doel varieert van chemische stoffen tot high-tech prototypes. Binnen hangen camera’s, bewakers patrouilleren continu, en de kans op militaire interventie is reëel. Dit is geen simpele overval — het is een militaire operatie met een crimineel doel.
Onderwereld
Wapen categorieën
Hoogste categorie wapens: Volledig Automatische Geweren
- Maximaal aan te koppelen groeperingsleden zijn 20 inclusief de leden die in Humane Labs staan
- Groeperingsleden die zich buiten bevinden, mogen elk soort wapen dragen
Bovenwereld
Overheidsmedewerkers
- Een totaal van 20 agenten mogen deelnemen aan het scenario bij de winkel
- Een extra van 10 agenten mogen naderhand aankoppelen
- Het inzetten van een Zulu is toegestaan
- Het inzetten van DSI is toegestaan
Overige Scenarios
Het is toegestaan om maatwerk scenarios te bedenken en uitvoeren. Heb je bepaalde materialen nodig, die niet zomaar te vinden zijn in Metro Stad, overleg dan met een onderwereld coördinator over de eventuele mogelijkheden.
Het aantal aan te koppelen overheidsmedewerkers zullen door de leiding worden besloten. Zij dienen na propertie het aantal medewerkers in te zetten.
Tip
- Overleg altijd met een onderwereld coördinator naar de mogelijkheden Zij kunnen altijd even zitten met de leiding van de overheid of bovenwereld coördinator om vooraf onderwerpen te bespreken om het scenario zo goed en leuk mogelijk uit te kunnen spelen.
Eisen & Regels
- Overheid mag geen props plaatsen in een 20 meter radius van een overval
- Een normale overheidsvoertuig heeft 1 paar spijker strippen
- Een offroad overheidsvoertuig heeft 2 paar spijker strippen
- Een normale overheidsvoertuig heeft 4 paar hekken
- Een offroad overheidsvoertuig heeft 8 paar hekken
- 1 eis staat gelijk aan 1 burger en 2 eisen per 1 agent
Warning
- Vrij doorgang + Niet schieten geldt niet als 1 eis, maar als 2 eisen
Minimale Politie
Er moeten minimaal +1 agent aanwezig zijn om ze te mogen hostagen. Als een overval 3 agenten nodig heeft om te starten, mag je dus de 4e agent hostage nemen.